Voorbereiding

Uitvaartpolis zoeken? Welke documenten moet u meesturen?

Is het niet duidelijk is of degene die is overleden een uitvaartverzekering had, dan kunt u dat via het Verbond van Verzekeraars nagaan. Daarvoor gelden wel wat spelregels.

U kunt alleen informatie opvragen als:

  • U kind, echtgenoot of echtgenote of samenwonende partner van de overledene bent;
  • U erfgenaam van de overledene bent;
  • U degene bent die de nalatenschap moet afhandelen (executeur testamentair).

Met de aanvraag moet u documenten meesturen. Dit is het overzicht.

Bent u een kind van de overledene? Dan stuurt u mee:

  • Een kopie van de akte van overlijden;
  • Een kopie van een document waaruit blijkt dat je een kind van de overledene bent. Dit kan een geboorteakte zijn, een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (voorheen Gemeentelijke Basisadministratie), een inschrijving in trouwboekje, vermelding in verklaring van erfrecht of een vermelding in het testament.

Bent u echtgenoot, echtgenote of samenwonende partner van de overledene? Dan stuurt u mee:

  • Een kopie van de akte van overlijden;
  • Een kopie van een recent uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van de burgerlijke staat. Zo kan de verzekeraar zien met wie de overledene was getrouwd of heeft samengewoond.

Bent u erfgenaam van de overledene (maar geen partner of kind), of u bent belast met de afhandeling van de nalatenschap (executeur testamentair, notaris)? Dan stuurt mee:

  • Een kopie van de akte van overlijden;
  • Een kopie van de verklaring van erfrecht zodat wij kunnen vaststellen wie de erfgenamen zijn

Klik hier voor meer informatie én de digitale aanvraagformulieren

Is dit niet het juiste antwoord?

Of wilt u liever persoonlijk advies?
Bel de Raad & Daad Advieslijn!
(0348) 46 66 88
raadendaad@anbo.nl